Nigger, kend din plads

Via Uriasposten.

Skuespiller Hassan Preisler, der er af lysebrun hudfarve, beretter om sit miljø, det stærkt ind- og sammenspiste statsfinansierede  danske kunstindustriellekompleks, at hvis ikke man udviser de rette holdninger bliver man outed, som det vist hedder, når man bliver sortlistet.

 

‘Jeg blev ringet op for nylig af en journalist. Fem danske kunstnere lever under en permanent dødstrussel, og jeg skulle udtale mig om censur i Danmark. Mærkede jeg det i mit virke? Jeg kunne rigtig godt tænke mig at sige: ‘Jeg er overhovedet ikke bange for dødstrusler, men jeg er bange for at blive fordømt af den kulturelle elite. Jeg er sindssygt bange for at gå op imod tidsånden, den gode smag, for at komme til at sige eller gøre noget, som gør, at folk kan placere mig i en outsiderposition i forhold til det meget gode selskabs snævre definition af sig selv.’ Jeg er bange for at ende på det åndelige skafot. Ikke det reelle.

At stille mig op på denne scene og sige, at den eneste reelle oprørsgruppe, vi har haft i Danmark de sidste 30 år, er forlængelsen af Fremskridtpartiet, Dansk Folkeparti. At jeg beundrer dem for deres mod. At jeg beundrer dem for deres evne til at mobilisere en bevægelse, der er så stærk, at vi nu er nødt til at lytte til dem. For deres frygtløshed i forhold til at sige ting, man ikke må sige. Jeg beundrer dem for at udholde den intense smerte, det må have været at blive kaldt ‘ikke stuerene’, altså dem, der skider i hjørnerne. Kan man sige det?

 

Efter at lysebrun Hassan på den måde udvist dissens og manglende accept af hans plads, overfor de beviligende kræfter i den dansk “kunst” industri tror jeg god han kan begynde, at se sig om efter nye finansieringskilder.

Leave a Reply

