Jacob Holdt – Lidt mere

I en to dage gammel post havde UH lidt yderligere oplysninger til billedet af Holdt. Posten her.

Det trickede Martin Kasler til yderligere en post om Jacob Holdt, nemlig om den fond Holdt påstår, at have oprettet og arbejdet igennem, hvad angår hans såkaldt humanitære arbejder i Afrika, hvor Kasler citerede mig og fremhæver

Uanset dette har Holdt samlet penge ind til fonden.

Hvilket UH bygger på, at have set et billed på Holdts hjemmeside for American Pictures af en plakat med et girokonto nummer og fondens navn, nævnt delvist. Efter UHs opfattelse er det at samle penge ind, uanset om resultatet har været 0.

Desuden nævner Holdt selv i et brev til DFs Søren Espersen:

Men jeg fortalte ikke KGB hvad pengene skulle bruges til og da jorden begyndte at brænde under mig efter Arne Herløv Petersens anholdelse som spion i 1981 og jeg i forvejen vidste at PET havde mig under opsyn, sagde jeg til KGB at de skulle indbetale på mit Afrika-fonds girokort. Men så syntes de ikke at legen var så sjov mere, for sådan gør rigtige spioner ikke og ”så går pengene jo bare til dine hospitaler i Afrika”, fnyste min (for)føringsofficer Nikolaj Gribin racistisk.

At fonden aldrig har været en realitet, bygger vi, hovedsagligt, på svaret på aktindsigts anmodninger hos Udenrigsministeriet og Civilstyrelsen, som intet kender til en sådan fond. For Udenrigsministeriets vedkommende er arkivet undersøgt fra 1988 og frem. Holdt har i en kommentar på RR oplyst, at fonden blev likvideret i netop 1988, hvorfor der i det mindste burde være et spor af den hos Udenrigsministeriet.

d. 10. februar 1978 opretter Holdt et Aps selskab:

150817 jacob holdt aps #1

Og igen et d. 10 april samme år:

150817 jacob holdt aps #2

Sakset hos CVR her.

Ifølge stiftelsesdokumentet for den påståede fond, er den stiftet d. 27.april 1981. Holdt oplyser i en kommentar på RR:

…ikke mindst fordi jeg selv havde lukket for tilstrømningen af penge ved at lukke mine bogudgivelser i flere lande, da jeg ikke ønskede at KGB skulle bruge den imod USA’s menneskerettighedspolitik. Det kunne min statsautoriserede revisor ikke få dem til i flere år, før jeg i 1988 skrev et langt personligt brev til fondsstyrelsen om hvordan mine 66 arabiske flygtninge gik og passede på alle aktiverne – de hundredtusindkroners teknisk udstyr, som jeg havde i lejligheden i Købmagergade – hvorfor jeg ikke helt havde overblik over om noget af det også var forsvundet som bistand til de arabiske lande 🙂

Holdt oplyste videre i sine kommentarere på RR, at der nu skulle laves en film om ham og hans liv. Det har vi kigget lidt efter, men er endnu ikke ved vejs ende i det spørgsmål. Nogle delresultater er der dog.

d. 28. marts 2011 indledes der en sag om støtte til en Kort- og dokumentar film med arbejdstitlen “JACOBS BILLEDER,
RACISTEN OG VAGABONDEN” hos Det Danske Filminstitut.

Fra i hvert fald d. 23. september 2013 er Danmarks Radio involveret i projektet. Mette Hoffmann Meyer en højt profileret medarbejder hos DR, er “interesseret”. Formentlig er der indgået en kontrakt med DR.

Der arbejdes også med en engelsksproget version.

Fagforeningen Dansk Metal og Velux fonden bidrager til financiering af hyldest eposet hjemmevideoen filmen

Der er bevilliget omkring 3 millioner kroner til filmen. Det vides pt ikke, hvordan man vil dokumentere Holdts “oplevelser”, men DR har tidligere været med til, at lave dokumentarfilm med et højt indhold af fiktion.

Leave a Reply

