Holdt ovre i Amerika

Ganske vidst hænger vidst hænger den verdensberømte instamatic fotograf Jacob Holdt os efterhånden ud af halsen, men når nu han mener sin ytringsfrihed truet af artikler i Weekendavisen, der endnu ikke er bragt, må vi heller holde os opdateret.

På FB skriver Holdt bl.a., at:

… jeg netop i dag har erfaret at Weekendavisen fortsætter deres enøjede hetz imod mig ved at bruge og fordreje alt hvad jeg har sagt og skrevet og gjort de sidste 45 år imod mig,…

151010 holdt fornærmet

Vi kan dog fortæller, at kommende lørdag d. 17. oktober vil Holdt udsætte New Yorkerne for intet mindre end et 4 timer langt lydbilledeforedrag og fremvisning af sine feriefotos fra den tid, hvor han nassede sig gennem Amerikas Forenede Stater. Nasseriet gik især ud over fattige negere som Holdt efterfølgende lovede skulle have royaltiesne fra hans lysbilledere.

Web stedet nyevents.us (og her UnionDocs) fortæller om begivenheden:

Saturday, October 17th, 2015. 6.30 pm. $15

A visually moving and therapeutically healing journey through the deep racist subconsciousness of the spectator.

Danish photographer Jacob Holdt presents his extensive travel diary AMERICAN PICTURES.

This 4-hour presentation consists of photography from the past four decades, showing Holdt’s perspective on social injustice in the United States.

AN EXPERIMENT IN OPPRESSION
“The show reveals the psychological costs of racism on both the black and the white mind. Yet it is not only a “show” about the victims of racism, but also an experiment in oppression.

The technique of the show is to incessantly bombard the audience with a one-sided view from the position of the black underclass, a view in sharp contrast to the Horato Alger myth.

There is no opportunity for rationalization or justification. A form of oppression ensues which gradually breaks down the defenses of the audience. It effectively creates a momentary role reversal letting the astonished students actually experience the emotions black people often suffer in everyday white society. This opens the way for whites to begin to identify with and understand black reactions.” – Jacob Holdt

I Samarbejds-Politiken er der stillet en kronik plads til rådighed for en retfærdiggørelse af Holdt som kunstner. Skribenten er Michael Thouber som indtil for nylig var i stald hos DDR2, samme kanal som er med til, at få fremstillet en dokumentar film om Holdt. Fornærværende er han direktør for Kunsthal Charlottenborg, hvor der er arrangeret en ophængning af Holdts feriefotos. Ideen er, gætter vi på, at udstillingen skulle gå hånd i hånd med promoveringen af filmen om Holdt. Desuden er der det sammentræf, at Holdts hustru, Vibeke Rostrup Boyesen, er en inflydelsesrig bureaukrat i det kunstindustrielle kompleks. Fra kronikken:

Jacob Holdts fotograrfier fra 1970’ernes amerikanske samfund bliver ved med at vække opmærksomhed og debat. Det verdensbillede, Jacob Holdt beskriver, er blevet eviggyldigt, og det er derfor, Jacob Holdt i manges øjne er ophøjet fra at være vagabond til kunstner. Det kræver derfor ikke nogen aktuel anledning at vise hans værker.

Når Kunsthal Charlottenborg i samarbejde med CPH:DOX i begyndelsen af november har besluttet at vise en ny ophængning af Jacob Holdts ’Amerkanske billeder’, er den aktuelle anledning, at værket har været under angreb. Holdt beskyldes i Weekendavisen for ikke at fortælle sandheden. Men hvem ejer sandheden?

Jeg har lært af mine år som redaktør og chef for DR 2, at alt handler om præmissen. Hvis man er ærlig med sin præmis, står man frit til at gøre, hvad man vil. Så længe publikum blot ikke føres bag lyset. Og Jacob Holdt har fra starten været ærlig i sin præmis. Man behøver kun at læse forordet til ’Amerikanske billeder’. For uanset hvad vi andre vil kalde Jacob Holdt – kunstner, fotograf eller dokumentarist – har han aldrig selv hævdet at være andet end en vagabond.

I forordet til ’Amerikanske billeder’ skriver han om sandhedsværdien i sine beretninger: : »Kritikere kan kritisere meget, men ikke at jeg ikke var åben og forsøgte at sætte mig ind i deres tankegang« … »Da jeg altid forsøgte at tro på hvad der kom ud af menneskers mund var sandheden … kunne jeg ikke undgå absurditeter«.

Holdt skriver videre, at bogen »bør opleves for hvad den er: en rejsebeskrivelse«, der »på ingen måde kan forstås som en eksperts udsagn« og slutter med dette markante forbehold: »… alligevel vil jeg ikke tøve med at pege på, at i beskrivelsen af de folk jeg mødte på min rejse, er bogen et helt og holdent uærligt stykke arbejde«. Dermed slår Jacob Holdt fast i sin præmis, at hans fotografier og fortællinger alene er hans subjektive blik på det amerikanske samfund og ikke udtryk for en objektiv sandhed.

Den virkelige baggrund for udstillingen på Kunsthal Charlottenborg er dog en anden end denne søgen efter sandhed. Den virkelige grund til, at vi som kunsthal ønsker at vise Jacob Holdts værk igen, er at føre det tilbage til udgangspunktet, til værkets oprindelige intention.

Sådan som Jacob Holdt skriver om det i forordet til bogen med de amerikanske billeder: »Faktisk var den oprindelige udgave (af bogen, red.) tænkt som et angreb på dele af dansk politik, hvor jeg benyttede det amerikanske skræmmebillede til at påpege, hvad visse tendenser i Danmark (privatiseringer, nedskæringer) kan føre til«.

Herefter roder Thouber sig udi retfærdiggørelse pga alt muligt såsom globalisering, finanskrise, monokultur og andet godt fra havet. “Racisme” synes at være gledet ud, men efterhånden dur det jo ikke som undskyldning, og Holdt&konsoter har jo altid været gode til, at tilpasse forklaringerne efter hvad der tjener sig her og nu.

Det korte af det lange er, at det ikke lykkes særligt godt. Men ok, menigheden der har Samarbejds-Politiken som bekendelses grundlag og Holdts fanklub køber den nok.

I øvrigt går vi da udfra, at DDR osv håndtere copyrighten til Amerikanske Billeder sådan, at de negere Holdt har foræret copyrighten til, får deres penge.

Om Holdt hos RR, her.

Om Holdt på UH, her.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s