Radigal tilstår brandstiftelse (“unge”)

Rokoko Posten har seneste krimi nyt og interview med gerningsmanden, fhv. folketingsmedlem Sven Skovmand:

En hyggelig aften med culottesteg og rødvin i gode venners lag blev med et forvandlet til et mareridt, da det tidligere folketingsmedlem for De Radikale Sven Skovmand blev overfaldet af ytringsfrihedsfundamentalister bevæbnet med høtyve og fakler.

“Selvfølgelig er det trist, men det må man regne med, når man omgås personer, der siger så krænkende ting, som jeg gør. Det var jo langt fra alle, som blev dræbt ved angrebet på Charlie Hebdo, der selv havde tegnet profeter,” siger han og understreger, at retfærdighed af og til kræver ofre.

“Det er jo ligesom dengang, jeg hyldede de enorme fremskridt, som skete på baggrund af det cambodianske folkedrab. Her døde også nogle stykker, men til gengæld tror jeg nok, de fik et enormt godt landbrug og lige samfund ud af det.”

151013 burning cross holdt

Skovmand i flammer. rettighedshaver ukendt*.

I en videnskabelig publikation, udgivet af Justitsministeriet, skrevet af et par hvidhedsfuskere fra RUC, Konflikt på gadeplan- når etnisk minoritetsungdom og politi mødes,(2003) af Anthony Ansel-Henry og Susanne Branner Jespersen, kan man bl.a. læse (p 18 ff):

Ad a) De unge taler højlydt
De unge forstår ofte ikke, at andre mennesker er så generede af deres tilstedeværelse i det offentlige rum, at de anmelder det til politiet. Som eksemplet viser, opfattes deres adfærd som larmende, støjende og uroskabende. En af de unge fortæller her om, hvordan denne opførsel ofte er helt ureflekteret og normal:
Ung (22 år): Nogle gange når jeg møder mine venner nede ved centeret, du ved, og de står og hygger, så tænker jeg ”hold kæft hvor de larmer”. Så kan jeg da godt se, at de er meget støjende, men så når jeg slutter mig til dem, så bliver jeg en del af det og så kan jeg ikke høre det mere, altså at vi larmer.
Så sker det, at der er en eller anden gammel dame, der ringer efter politiet, det kan ikke være rigtigt. Og hvor er det de vil have at vi skal gå hen? Vi bor her jo.
I situationen hvor de unge opholder sig i centeret tager betjentene opkaldet for pålydende, og afkoder de unges ageren (skub og højlydt snak) som ballade. Holmberg (1999:134) henviser til en hollandsk undersøgelse, hvor en mulig forklaring på betjentenes opfattelse af etniske minoriteter er, at der er forskelle i den nonverbale kommunikation hos henholdsvis politi og etniske minoriteter, hvorfor der let opstår fejl i kommunikation og bedømmelse. Betjentene kan altså have vanskeligt ved at afkode de unges kropssprog eller omgangsform, hvilket er en problematik vi vender tilbage til i kapitel 4.
Ad b) En borger anmelder et slagsmål mellem to indvandrere til politiet
De unge i eksemplet er forbløffede over at andre mennesker i lokalområdet reagerer så skarpt på dem og deres adfærd. Dette er en problematik, som især opstår i centre, der ligger i områder omgivet af boligblokke. De unge i undersøgelsen fortæller med forundring om, hvordan de oplever, at almindelige borgere ikke tør gå forbi dem, når de opholder sig nede i centeret:
Ung (16 år): Hvad er folk bange for? Vi er jo bare en flok 15-16-årige drenge! Og så turde de ikke gå forbi, og nogle spurgte os endda om vi ville slå dem, hvis de gik forbi – det er virkelig mærkeligt.
At udenforstående reagerer så angstfyldt på grupper af unge mænd og drenge fra de etniske minoriteter kan forklares med det, Peter Hervik (1999), med et begreb fra Stuart Hall, kalder ”moralsk panik”. Moralsk panik er kendetegnet ved:
Den officielle reaktion overfor en person, en gruppe af personer eller en række hændelser er helt ude af proportion med den egentlige trussel, som de udgør; når ”eksperter” i form af politi, myndigheder og redaktører, opfatter truslen i stort set identiske termer og taler som ”med en stemme” om hyppighed, diagnoser, prognoser og løsninger (Hall i Hervik 1999:102).
Politiet er naturligvis nødt til at reagere på disse henvendelser, også fordi der er stigende politiske krav om at politiet skal være synlige i gadebilledet (jf. Flerårsaftalen 2000), men det er ikke altid klart om der er tale om kriminel eller blot ”udansk” adfærd.
151010 holdt med kkk i copenhagen
Unge uden etnicitet og negere til verdenspremiere. rettighedshaver ukendt*.
Ligeledes ukendt hvem denne Amer I Can er.
*) Fotos er muligvis taget af den verdensberømte amatør instamatic fotograf Jacob Holdt. Han har imidlertid afgivet rettighederne til billederne til en forlængst likivideret fond, så indtil vi her på Hotellet får forelagt hård dokumentation for, hvem rettighedshaver er, bliver amatør fotografierne hængende.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s