Homofil belyvning #2

Tilbage i juni 2015 bloggede UH en post om en meget omtalt sag fra Mariager, hvor en dissellebbe, Tulle Krøyer, beskyldte en bestemt person for at chikanere hende, hendes samlever og “deres” børn, med hærværk. Vuderingen her på stedet var (og er), at der var tale om chikane fra Krøyers side. Selveste DDR har også kigget på den sag, og skriver om den:

Tulle Krøyer antyder under en optræden i Go’ Morgen Danmark på TV2, at der kan være forbindelse mellem den lokale frikirke, Mariagerfjord Frikirke, som er en del af Pinsebevægelsen, og den chikane, familien har været udsat for.

Den lokale frikirke accepterer ikke homoseksuelle vielser.

– Der er mange, der har spurgt om, hvordan jeg kan vide mig sikker på, at det har noget med frikirken deroppe at gøre eller dem, der tilhører Pinsebevægelsen. I og for sig kan jeg jo heller ikke vide det, men deres tro baserer sig på, at mand og kvinde er det eneste rigtige i et ægteskab, siger Tulle Krøyer i DR Dokumentaren.

Men nye dokumenter, som DR Dokumentar har fået fat på, viser, at Tulle Krøyer allerede har en klar ide om, hvem hun mener, gerningsmanden er, før hun peger på billedet af Carsten Anhøj hos politiet.

Den 27. oktober, fire dage før hun peger på billedet, der viser sig at være af Carsten Anhøj, skriver hun i en mail til frikirken:

– Vi ved, hvem vores fan er, efter at han var i vores have fredag nat. Han bor 500 meter fra os i fugleflugt.

En fotoidentifikation, som den, der udpeger Carsten Anhøj, kræver, at vidnet ikke på forhånd kender gerningsmandens identitet.

– Man må ikke have forsøgt at identificere ham inden, og da slet ikke været nået til en overbevisning om, at det er en bestemt person, for så udpeger man jo bare den person, man tror det er, siger Eva Smith, juraprofessor og ekspert i vidneidentifikation.

I dokumentaren siger Tulle Krøyer, at hun ikke ved, hvem den mand, hun genkender i albummet, er.

Sagen er også behandlet i bogen ”Må jeg være fri” af journalist Bjarne Henrik Lundis, hvori det om sagen gengivet i en anmeldelse hos KVINFO hedder:

Bogen går bag om en aktuel sag i Mariager, hvor religiøse fanatikere fra Pinsebevægelsen i 2014 forfulgte et lesbisk par og deres to drenge på 1 og 4 år. Omkring 200 af byens borgere er med i sekten, og den har stor indflydelse i den lille by. På grund af den direkte chikane og stemningen i byen valgte familien til sidst at flytte tilbage til Aalborg. Den ene af kvinderne, Tulle Krøyer, fortæller om sagen i bogen. Det samme gør en af de borgere, der åbent støttede familien, apoteker Lars Lundager Walmar. Efter sin aktive rolle er han blev holdt ude af handelsstandsforeningens aktiviteter, fortæller han.

Sjovnalisten der har begået anmeldelsen er en Jørgen Poulsen, der tidligere har været på DDR. Han skal dog ikke forveksles med lystløgneren Jørgen Poulsen, der tillige har været generalsekretær i Dansk Røde Kors.

Vurdering af sagen

Det er en sag som fra begyndelsen har haft så mange dubiøse punkter, at alle involverede 3′ parter, såsom journalister, myndigheder og “støtte kredse” burde have udvist en hel del mere agtpågivenhed end tilfældet er.

Først; Det er almindelig kendt, at muligheden for at få 15 sekunders berømmelse tiltrækker en bestemt del af meneskeheden og at muligheden for en “personlig” historie er noget redaktørere “belønner” deres journalister for at levere. Derfor; kombinationen af noget personligt, plus en “utrolig” historie skal altid tages med en skovlfuld salt.

Dernæst; En vis del af “offentlige” personer, ikke mindst populistiske politikere såsom Nazenia Gestampo, Pia Olsen Dyhr, Mogens Jensen og utallige andre er stor forbrugere af “ofre”. Ser man et offer omtalt, som samtidig er en del af et miljø som ofte optræder som offergruppe, ikke mindst homoer, klima(forandringerne), negere og muhammedanere, så er der god grund til skærpet opmærksomhed. Eller slet og ret at lukke af for modtagelse af information.

Sidst; Har man af en eller anden grund en interesse i den type sager, så søg efter information der ligger før sagens opståen fra parter uafhængige af de direkte involverede, hvortil skal henregnes involverede 3′ parter.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s